Svájci élménybeszámoló Hegedüs Lídia tollából

A Leonardo-projekt keretében adódott nekem az a lehetőség, hogy egy diáktársammal és tanárnőnkkel elutazhattam Svájcba egy négynapos programsorozatra.

2012. január 17-én indultunk Budapestről Zürichbe repülővel, ahonnan Peter Stadelmann, a programok szervezője autóval fuvarozott minket Niederlenzbe. Itt egy 30 diákot foglalkoztató iskola kollégiumában lettünk elszállásolva háromágyas szobákban. A kollégium étkezőjében volt a reggeli, ebéd és vacsora. Az ételek nagyon finomak voltak, megkóstolhattunk svájci specialitásokat is, úgymint a fondüt, vagy a raclette-et.
Még ezen az estén megismerkedhettünk a helyi diákokkal, illetve Európa más országaiból ideérkező tanulókkal és tanáraikkal is, akik Lengyelországból, Németországból, Belgiumból jöttek. A beszélgetés mindig németül folyt, így jó lehetőség adódott gyakorolni ezt a nyelvet.

2012. jan. 18
A bemutatkozás és ismerkedés után egy hagyományos, és egyben interaktív tantermi előadáson vettünk részt, amelyen a genetika alapjairól és Mendel törvényeiről hallottunk. A szemléltető példákban a kankalin (Primula) szerepelt, mivel itt az üvegházakban ezen növény nemesítésével foglalkoznak.
A tantermi előadás után a gyakorlatban is megfigyelhettük, hogy milyen pontos munkát igényel a Primula nemesítése és annak keresztezései.
Ezek után Peter Stadelmann végigvezetett minket az iskolához tartozó fólia- és üvegházakon, ahol egzotikus, ill. szobanövényeket is termesztenek.
Az itt tanuló diákok mind elméletben, mind gyakorlatban kiváló képzést kapnak, hiszen amit tanulnak, a termesztőberendezésekben élőben is megfigyelhetik.

2012. jan. 19.
A mai nap folyamán nem vettünk részt tantermi órákon, hanem mindent a gyakorlatban figyeltünk meg.
Először a beporzás és megtermékenyítés elméleti alapjaival ismerkedtünk meg szemléltető ábrák segítségével. Peter Stadelmann elmagyarázta, hogyan kell a Primula összegyűjtött magjait kezelni, majd a magokat elvetni, az új növényeket felnevelni.
Délután mindenki kipróbálhatta a Primula kézi beporzását. Külön kellett választani a rövid- és hosszú bibeszálú növényeket, majd a virágaikat kettészakítani és két tálban elkülöníteni. Ezután a növényeket egymással kellett beporozni.

2012.jan.20.
A mai napon az eddig tanult ismereteket pontosítottuk, illetve a témához kapcsolódó kérdéseket tettünk fel, melyekre Peter Stadelmann válaszolt. Délután a Huplant cég üzemét látogattuk meg Hirschtalban, ahol megláthattuk, hogyan működik egy korszerű dísznövénypalánta-termesztő és értékesítő családi vállalkozás.

2012. jan. 21.
Ma délelőtt Luzernbe utaztunk a csapattal, ahol a Verkehrhaust (Közlekedési Múzeumot) néztük meg. Itt ebédeltünk egy étteremben, majd Luzern, Közép-Svájc legnagyobb városának  utcáin sétáltunk. Láthattuk a Luzerni-tavat (Vierwaldstratter See-t) körülvevő Alpok havas csúcsait, így például a Pilatus-hegy 2129 méter magas csúcsát. Átsétáltunk a Reuss folyón átívelő, Európa legrégibb fahídján, a Kapellbrückén, melynek különlegessége a festett tetőszerkezet és a félúton magasodó nyolcszögű torony, a Wasserturm.
Megtekintettük még a sok szép jellegzetes épület mellett a Hofkirchét és a Löwendenkmalt, amely egy haldokló oroszlánt ábrázoló emlékmű.
Megnéztük a közeli Gletschergartent is, a természet alkotta érdekességet, majd végigmentünk a Tükörlabirintuson. A nap folyamán még sok más érdekességet és hírességet láttunk, újabb élményekkel gazdagodtunk.

2012. jan. 22.
Vasárnap már indultunk is vissza Magyarországra.
Nagyon örülök, hogy a Leonardo- pályázat által járhattam Svájcban, új dolgokat láthattam, közelebbről megfigyelhettem egy másik ország mindennapjait, az előadások során pedig új ismereteket is szerezhettem.
Köszönöm Gál Anikó tanárnőnek, hogy tanulmányilag felkészített azokból a témakörökből, melyekről Svájcban is szó esett, illetve, hogy elkísért minket és tolmácsként is közreműködött.
Ajánlom minden diáknak, hogyha lehetősége adódik ilyen külföldi utazásra valamilyen pályázat keretén belül, ne hagyja ki az alkalmat, vegyen részt rajta mindenképpen.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.